Elke dag Matzes

10 april 2017 - Maslul, Israël

Je zou maar een week zonder brood, cornflakes en koekjes moeten en alleen maar Matzes hebben. Dat is wat ik deze week heb ondervonden. In de winkel zijn alle producten met gist ingepakt en is er, behalve op de zwarte markt, nergens meer brood te koop. Het is de week van Pesach welke van start ging met de Seder maaltijd. Een maaltijd vol rituelen ter nagedachtenis aan de Exodus, het verhaal van de Israëlieten die uit de slavernij in Egypte in het beloofde land Israël aankomen onder leiding van Mozes. Ik had het geluk, samen met mijn huisgenoten een Seder maaltijd te mogen bijwonen bij Shuly. Na één kort gesprek tijdens de lunch op een vrijwilliger dag in ALEH nodigde Shuly ons uit om de maaltijd bij haar te vieren, iets wat een onwijs mooie ervaring was. De uitnodiging van Shuly is een goed voorbeeld van de gastvrijheid die ik hier in Israël ervaar. Mensen zijn altijd bereid om te helpen of nodigen je uit voor speciale dagen zoals de Sabbat.

Voor de maaltijd gaan nog heel wat rituelen vooraf zoals het kopen van nieuwe kleding, cadeaus geven aan elkaar, het schoonmaken van het hele huis, veranderen van bestek en servies en het ritueel verbranden van het laatste gist wat in het huis wordt gevonden. Tijdens de maaltijd werden liedjes gezongen, uit de Thora gelezen, werden er vragen gesteld door de jongste zoon die de vader moest beantwoorden, moest ik een stukje in het Engels lezen en heb ik veel te veel gegeten. Van de bittere kruiden op de slablaadjes tot de zoete dadelvulling in de kip, alles was ontzettend lekker!

Het was heel bijzonder om de Exodus zo te beleven. Op de zondag wordt weleens gepreekt over deze trektocht vanuit Egypte naar het beloofde land maar daadwerkelijk ervaren van de vreugde van de Joodse bevolking is toch heel wat anders. In het Jodendom zitten zoveel tradities en rituelen maar achter elk ritueel, elke regel en elke traditie zit een betekenis, een diepere laag. Om van dichtbij te beleven waarom zij zich deze tradities, rituelen en regels opleggen is onbeschrijfelijk mooi om mee te maken.

Ik heb letterlijk een kijkje mogen nemen in de keuken van een Joodse familie, iets wat ik niet snel zal vergeten.

1. Rick:
    11 april 2017
    Gaaf Eline! Klinkt als een mooie tijd daar! Nog een paar mooie weken toegewenst :)
  2. Janneke:
    11 april 2017
    Bijzondere ervaring hoor!! Leuk om zo nu en dan te lezen hoe het met je gaat daar in Israël! Gaaf dat je dit kan doen!