Jeruzalem

26 maart 2017 - Jeruzalem, Israël

Daar stond ik dan met koude beentje op het busstation om 6:30, omdat ik persee mijn nieuwe groene rok aan wilde naar Jeruzalem. Afgelopen zondag zijn we naar Jeruzalem gegaan. ALEH organiseerde weer eens een dagje uit voor haar vrijwilligers en dit keer gingen we naar Jeruzalem.

Kijkend vanuit de bus naar alle huizen begrijp ik eindelijk waarom de ramen in de huizen van de kinderbijbel zo klein waren. De warmte wordt hier natuurlijk mee buiten gehouden! In tegenstelling tot in Nederland is het hier veel warmer en daarmee een groot raam erg onhandig. Verder hebben de huizen ook ontzettend dikke muren (in tegenstelling tot Nederland), dit moet de koelte binnen houden. Ook de winkels liggen verscholen in de muren. Ik moet ergens eerst naar binnen gaan voordat ik de koopwaar/winkel kan beoordelen, wat mij soms wel een onbehaaglijk gevoel geeft. Ik wil eerst zien wat er te koop is en hoe duur de winkel is voordat ik ergens naar binnen stap. Ik ben dus een echte Hollander: kijken, kijken en niet kopen.

In de bus terug van Jeruzalem naar Maslul dacht ik terug aan alle dingen die ik had gezien. Allereerst had ik nog nooit zoveel Joden gezien! Mannen in een zwart pak met een nette witte blouse, een keppeltje, een hoge zwarte hoed en soms kwamen de koorden van hun gebedsmantel onder hun kleren uit. De vrouwen met een lange drie-kwarts-rok en met een nette blouse erboven. Heel bijzonder om te zien.

ALEH had een tour georganiseerd door de Western Wall tunnels. De vrouw die de tour gaf was ontzettend gepassioneerd en vertelde vol trots over de oude stukken steen van wel 2000 jaar oud. Mijn hand heeft die dag zoveel bijzondere plekken aangeraakt: de (symbolische) steen waar Jezus zijn hand op zou hebben gerust toen hij de kruisweg liep, de muren die onder leiding van Koning Herodes 2000 jaar geleden waren geplaatst en de fundamentele steen welke onder het heilige der heilige lag. Verder hebben we drie van de vier kwartieren bezocht, ieder met zijn eigen schoonheid, drukte, producten en mensen. De wierook geur uit het christelijke kwartier was compleet anders dan de kruidige geuren van het Arabische- en de diverse notensoorten uit het Joodskwartier. Ik heb die dag vruchten gegeten die ik nog nooit had geproefd en zelfs soms nog nooit had gezien zoals dragonfruit, de orly cactus peer en gigantische dadels. En lekker dat ze waren! Ik heb er meteen een smoothie van laten maken voor onderweg.

Ik hoop snel weer terug te kunnen naar Jeruzalem om andere delen van de stad te kunnen zien. Het was in elk geval een indrukwekkende en bijzondere dag!

1. Lianne en Herman:
    29 maart 2017
    Wauw Eline, wat super bijzonder: Je waande je in het Jeruzalem waar zoveel over geschreven is!
    Wat mooi om zo een stukje mee te mogen beleven, je neemt ons echt mee in je verhaal :)
    Blessings!